Nieuws
22 april 2019

Medicijnen die je doen verbranden in de zon

Medicijnen die je doen verbranden in de zon

 

The blacklist

Bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je sneller verbrandt als je in de zon komt. Dit verschijnsel wordt fototoxiciteit genoemd. De bewijskracht voor deze relatie is echter niet erg hoog. Daarom hebben een groep Amerikaanse onderzoekers hierover een studie verricht.

Lees hier meer over zonnebrand

Verschillende onderzoeken in de afgelopen 60 jaar hebben aangetoond dat talrijke orale geneesmiddelen kunnen leiden tot fototoxiciteit. Tijdens een fototoxische reactie kun je dezelfde symptomen krijgen als bij een gewone zonnebrand,  dus een rode warme huid, pijn, en soms blaren. Echter wordt het verband tussen bepaalde medicatie en fototoxiciteit niet altijd ondersteund door hoogwaardig bewijsmateriaal, dat blijkt uit een recente studie.

Het doel van deze studie was om de kwaliteit van het bewijs dat er bestaat over de fototoxiciteit van orale medicatie te boordelen. De onderzoekers hebben 240 studies bestudeerd over fototoxiciteit door geneesmiddelen die zijn uitgevoerd tussen 1959 en 2016. In totaal deden in deze studies 2466 patiënten mee. Met een bepaalde schaal werd de kwaliteit van het bewijs van deze studies beoordeeld.

Bij 89,1% procent van de 240 studies werd de associatie tussen een bepaald medicijn ondersteund door bewijs van lage kwaliteit. Fototoxische medicatie waar sterker bewijs voor bestond waren vemurafenib, ontstekingsremmers zonder steroïden en antibiotica, met name fluoroquinolonen en tetracyclines.De geneesmiddelen die het in de studies het vaakst een fototoxische reactie gaven staan hieronder op deze lijst:

  • vemurafenib
  • voriconazol
  • doxycycline
  • hydrochloorthiazide
  • amiodarone
  • chloorpromazine

Concluderend wordt het verband tussen bepaalde orale geneesmiddelen en fototoxiciteit meestal niet ondersteund door hoogwaardig bewijsmateriaal. Maar ondanks het matige bewijs moeten artsen en patiënten zich toch bewust zijn van de mogelijke gevolgen van langdurig gebruik fototoxische medicatie.

Advies van Huidarts.com

Mocht u één of meerdere van deze medicijnen gebruiken volg dan de volgende adviezen op:

  • Gebruik een zonnebrandmiddel met een hoge factor en zoek vaak de schaduw als u naar buiten gaat
  • Volgt u vanwege een huidaandoening een vorm van lichttherapie geef dit dan door aan uw behandelaar of arts. De lichttherapie moet dan (tijdelijk) worden uitgesteld.

Bron

Kim WB, Shelley AJ, Novice K et al.  Drug-induced phototoxicity: A systematic review. J Am Acad Dermatol. 2018 Dec;79(6):1069-1075. doi: 10.1016/j.jaad.2018.06.061. Epub 2018 Jul 10.

Met dank aan

Annelie Musters, co-assistent

Feedback

Vindt u dit artikel nuttig?

  • Ja
  • Een beetje
  • Nee
Laat ons weten wat u vindt van dit arikel.
Vergeet uw bericht niet!
Staat uw vraag er niet tussen? Vraag het ons op Facebook!

U kunt vragen stellen aan de redactie via facebook Like onze facebook pagina en stel uw vraag.

Hoe veilig is laserontharing eigenlijk?

Mijn moedervlek verandert van vorm, kan dit kwaad ?